Huren bedrijfspand

Afspraak maken
Bel mij terug
Inschrijven nieuwsbrief
Laatste update
06-06-2021
Zakelijk Prive Gratis Downloaden Fiscale adviesdossiers

Huren bedrijfspand

Als u ervoor kiest om een bedrijfspand te huren, is er een aantal aandachtspunten. In dit artikel een overzicht. Wettelijk is er een onderscheid tussen:

  1. middenstandsbedrijfsruimten: bedrijven die direct aan publiek leveren, zoals horeca en winkels;
  2. overige bedrijfsruimten: overige gebouwen zoals kantoren, fabriekshallen en loodsen.

Voor wat betreft de middenstandsbedrijfsruimte worden huurders meer door wettelijke regels beschermd. Bij de overige bedrijfsruimten is er meer ruimte om afspraken te maken tussen huurder en verhuurder. Gevolg hiervan is dat de huurder meestal minder wordt beschermd.

Voorbeeld huurovereenkomst

Een voorbeeld huurovereenkomst kunt u eenvoudig via het internet vinden:

Voorbeeld huurovereenkomst woonruimte.

Voorbeeld huurovereenkomst kantoor.

Voorbeeld huurovereenkomst middenstandsruimte of detailhandel.

Voorbeeld huurovereenkomst garagebox of autobox.

Checklist huren bedrijfsruimte

Er wordt een huurcontract gesloten tussen partijen. Hierin in ieder geval het volgende opnemen:

  1. wat wordt verhuurd;
  2. de huurprijs (geldt er een index en vanaf wanneer?);
  3. de bestemming van het gehuurde;
  4. de omvang van het gehuurde met tekening en foto's;
  5. de staat van het gehuurde met foto's, loop het pand kritisch na en schakel een aannemer in;
  6. het vloeroppervlak;
  7. hoe moet opzegging plaatsvinden en welke termijnen gelden er?;
  8. welke service- en overige kosten moet de huurder betalen?;
  9. horen de tuin, garage, parkeerplaatsen er ook bij, en zo ja, welke?;
  10. wie moet welk onderhoud betalen en benoem een paar voorbeelden;
  11. afspraken over de verdeling van de gemeentelijke lasten.

Tips huren bedrijfspand

  1. Huurprijs: hiervoor gelden geen wettelijke bepalingen. Probeer te beginnen met een (zeer) lage huurprijs die dan in de loop van 5 of 10 jaar zal toenemen.
  2. Vrije periode: probeer afspraken te maken over een periode waarin u zonder huurprijs de ruimte mag gebruiken, bijvoorbeeld 2 of 3 maanden.
  3. Verbouwingen: maak afspraken over verbouwingen die door de huurder worden gedaan. Is de verhuurder hiervoor (aan het einde van de huurovereenkomst) een vergoeding verschuldigd?
  4. Ontruiming: als u de huur niet zou betalen en / of als de verhuurder de ruimte dringend zelf nodig zou hebben, dan moet de huurder eruit. Maak hier afspraken over. Wettelijk mag de huurder 2 maanden blijven zitten en kan de huurder daarna naar de rechter. De rechter kan hier uitstel voor geven, veelal voor 1 jaar of iets korter. Daarna kan de huurder de (kanton)rechter nogmaals vragen.
  5. Onderhoud: maak hier duidelijke afspraken over. Bekijk welk onderhoud er de eerste 2 jaar moet plaatsvinden en wie dat gaat betalen. Meestal verricht de huurder het (kleine) onderhoud binnen en de verhuurder aan de buitenkant.

Huren bedrijfsruimte en belastingen

Alle kosten die u in het bedrijfspand maakt, mag u aftrekken van uw opbrengsten. Sommige kosten moet u activeren, dit zijn veelal de verbouwingen die u gedurende de huurtermijn ten laste van de opbrengsten mag brengen.


Dit artikel (of blog of voorbeeldovereenkomst) is met aandacht en zorgvuldigheid geschreven, maar bevat informatie van algemene en informatieve aard. De informatie in dit artikel kan, afhankelijk van de omstandigheden van uw specifieke geval, niet of verminderd van toepassing zijn. De informatie in dit artikel dient derhalve niet als fiscaal/juridisch advies te worden beschouwd. Belastingtips.nl en of haar vestingen/deelnemingen aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van het gebruik van de informatie uit het artikel.
>
>
>
>

Belastingaangifte