Is uw bedrijf nog wel fiscaal & juridisch bij de tijd?
De grootste onafhankelijke belastingadvies site met meer dan 1.200.000 bezoekers per jaar.
Laatste wijziging op Belastingtips.nl: 22-02-2018 09:45 > >
Uw huidige accountant te duur? Bij Belastingtips kan het goedkoper!

Nieuwste artikelen

Meer nieuwste artikelen

Zakelijk

Deze pagina is aangemaakt op: 23-10-2010 08:28. Laatst gewijzigd op: 09-12-2014 13:05.

Gratis fiscale tips ontvangen?

Vragen

Huren bedrijfspand

Als u ervoor kiest om een bedrijfspand te huren, is er een aantal aandachtspunten. In dit artikel een overzicht. Wettelijk is er een onderscheid tussen:

  1. middenstandsbedrijfsruimten: bedrijven die direct aan publiek leveren, zoals horeca en winkels;
  2. overige bedrijfsruimten: overige gebouwen zoals kantoren, fabriekshallen en loodsen.

Voor wat betreft de middenstandsbedrijfsruimte worden huurders meer door wettelijke regels beschermd. Bij de overige bedrijfsruimten is er meer ruimte om afspraken te maken tussen huurder en verhuurder. Gevolg hiervan is dat de huurder meestal minder wordt beschermd.

Voorbeeld huurovereenkomst

Een voorbeeld huurovereenkomst kunt u eenvoudig via het internet vinden:

Voorbeeld huurovereenkomst woonruimte.

Voorbeeld huurovereenkomst kantoor.

Voorbeeld huurovereenkomst middenstandsruimte of detailhandel.

Voorbeeld huurovereenkomst garagebox of autobox.

Checklist huren bedrijfsruimte

Er wordt een huurcontract gesloten tussen partijen. Hierin in ieder geval het volgende opnemen:

  1. wat wordt verhuurd;
  2. de huurprijs (geldt er een index en vanaf wanneer?);
  3. de bestemming van het gehuurde;
  4. de omvang van het gehuurde met tekening en foto's;
  5. de staat van het gehuurde met foto's, loop het pand kritisch na en schakel een aannemer in;
  6. het vloeroppervlak;
  7. hoe moet opzegging plaatsvinden en welke termijnen gelden er?;
  8. welke service- en overige kosten moet de huurder betalen?;
  9. horen de tuin, garage, parkeerplaatsen er ook bij, en zo ja, welke?;
  10. wie moet welk onderhoud betalen en benoem een paar voorbeelden;
  11. afspraken over de verdeling van de gemeentelijke lasten.

Tips huren bedrijfspand

  1. Huurprijs: hiervoor gelden geen wettelijke bepalingen. Probeer te beginnen met een (zeer) lage huurprijs die dan in de loop van 5 of 10 jaar zal toenemen.
  2. Vrije periode: probeer afspraken te maken over een periode waarin u zonder huurprijs de ruimte mag gebruiken, bijvoorbeeld 2 of 3 maanden.
  3. Verbouwingen: maak afspraken over verbouwingen die door de huurder worden gedaan. Is de verhuurder hiervoor (aan het einde van de huurovereenkomst) een vergoeding verschuldigd?
  4. Ontruiming: als u de huur niet zou betalen en / of als de verhuurder de ruimte dringend zelf nodig zou hebben, dan moet de huurder eruit. Maak hier afspraken over. Wettelijk mag de huurder 2 maanden blijven zitten en kan de huurder daarna naar de rechter. De rechter kan hier uitstel voor geven, veelal voor 1 jaar of iets korter. Daarna kan de huurder de (kanton)rechter nogmaals vragen.
  5. Onderhoud: maak hier duidelijke afspraken over. Bekijk welk onderhoud er de eerste 2 jaar moet plaatsvinden en wie dat gaat betalen. Meestal verricht de huurder het (kleine) onderhoud binnen en de verhuurder aan de buitenkant.

Huren bedrijfsruimte en belastingen

Alle kosten die u in het bedrijfspand maakt, mag u aftrekken van uw opbrengsten. Sommige kosten moet u activeren, dit zijn veelal de verbouwingen die u gedurende de huurtermijn ten laste van de opbrengsten mag brengen.


Steun ons met facebook

Maak uw waardering kenbaar door de pagina te liken en te delen! Het helpt onze pagina een grotere bekendheid te verwerven en u blijft up-to-date met alle nieuwe belastingtips. Uw hulp wordt zeer gewaardeerd.

Waardeer onze tip!

Laat het ons weten en geef uw waardering.


Uw waardering :

Volg ons ook op:


Twitter

Linkedin

Facebook

Contact met belastingtips?

Bel met:

Algemeen 088-0270027

of neem contact op met
> De klantenservice