Dieselschandaal en leaserijder

Afspraak maken
Bel mij terug
Inschrijven nieuwsbrief
Laatste update
17-02-2016
Zakelijk Prive Gratis Downloaden Fiscale adviesdossiers

Dieselschandaal en leaserijder

De media staan op dit moment bol van het gesjoemel met testen op de emissie-uitstoot van schadestoffen. Dit schandaal wordt op dit moment veelal in verband gebracht met Volkswagen. Is er ook gesjoemeld met de metingen van de CO2- uitstoot? Dit kan dan gevolgen hebben voor uw bijtelling en / of BPM-afdracht.

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en / of een voorbeeld bezwaarschrift ontvangen, schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.

Bijtelling en CO2-uitstoot

Op grond van de CO2-uitstoot wordt een korting gegeven op de BPM, motorrijtuigenbelasting (hierna MRB) en de bijtelling. Als nu blijkt dat deze CO2-uitstoot anders is dan de fabriek heeft opgegeven, kan er een probleem ontstaan. Er zou dan dus alsnog BPM, MRB of een hogere bijtelling moeten worden betaald. Eventueel zijn er ook nog extra werknemersverzekeringen / premies verschuldigd. De loonheffing kan de werkgever (veelal) op zijn werknemer verhalen, de boete en de werknemersverzekeringen niet.

De vraag is nu of de Belastingdienst naheffingsaanslagen gaat opleggen aan werkgevers en / of werknemers met dergelijke auto's.
Die extra naheffing kan gevolgen hebben voor:
  • MRB;
  • BPM;
  • Bijtelling auto van de zaak;
  • Werknemersverzekeringen.

Gevolgen dieselschandaal voor werknemer en werkgevers

Op dit moment kunt u als werkgever of werknemer niet zoveel doen. De eerste vraag is: "Is er gesjoemeld met de CO2-uitstoot?" Vervolgens is het de vraag of de Belastingdienst naheffingsaanslagen gaat opleggen of niet. Het is wel verstandig om binnen uw organisatie te bekijken wie er uiteindelijk de rekening gepresenteerd krijgt. Kunt u de naheffing met uw werknemer verrekenen en / of op uw werknemer verhalen?
Als blijkt dat u aansprakelijk wordt gesteld door de Belastingdienst, dan zal de werkgever / werknemer op haar beurt de dealer en / of producent aansprakelijk gaan stellen.  

Tip voor mensen met hoge bijtelling

Stel nu dat de Belastingdienst geen actie zou gaan ondernemen. Er zijn ook leaserijders of werknemers met een auto van de zaak die de maximale bijtelling betalen. Is het dan zo dat werknemers met een bijtelling tegen het hoogste tarief (25%) ongelijk worden behandeld (strijdigheid met het gelijkheidsbeginsel)? Voor dergelijke personen is het verstandig om alvast een bezwaarschrift in te dienen.

Moet u wat doen?

Wij volgen voor de autorijders met een bijtelling de ontwikkelingen. Als u ook informatie over dit onderwerp wilt ontvangen, schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.

Wat weten we van dit schandaal? (bron:nu.nl)

  • Het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resources Board (CARB) beschuldigen Volkswagen ervan de strenge milieueisen die zijn opgenomen in de Clean Air Act met zijn dieselmotoren te ontlopen.
  • De motoren zijn volgens de autoriteiten uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot minder schadelijk is tijdens een controle in de garage dan tijdens normaal gebruik buiten op de weg.
  • Dat werkt als volgt: als een auto wordt getest, staat het voertuig op een rollerbank in de garage. De wielen draaien dan wel, maar de auto blijft stilstaan. Daarnaast wordt het stuur niet gebruikt en de GPS maakt slecht of geen contact met de satelliet omdat de auto binnen staat. De zogenaamde 'schone' dieselmotor van Volkswagen stoot minder schadelijke stoffen uit als dit allemaal tegelijkertijd het geval is. Volgens de uitkomst van het EPA-onderzoek stoten de dieselmotoren tot veertig keer de toegestane norm van de schadelijke stikstofoxiden (NOx) uit dan bij normaal verbruik.
  • Dat wekt de indruk dat er is gefraudeerd om de Clean Air Act te omzeilen. Volkswagen ontkent niet dat er is gesjoemeld met de software en neemt de volle verantwoordelijkheid voor wat er is gebeurd. De Volkswagen-baas in de Verenigde Staten (VS) zei zelfs dat ze het "totaal verprutst" hebben.   
Keihard bedrog met de CO2-uitstoot ligt eigenlijk minder voor de hand, volgens de kenners. Uit diverse testen volgt dat een rijdende auto ongeveer 40% meer uitstoot heeft, dit is al jaren bekend. In Zwitserland en België worden bepaalde auto's al niet meer verkocht en in de VS hebben diverse autobezitters de fabrikant al aansprakelijk gesteld. Hoe de Belastingdienst (en Nederlandse overheid) zich gaat opstellen is nog niet bekend.

Diesel schandaal en lease rijder

Terug
Dit artikel (of blog of voorbeeldovereenkomst) is met aandacht en zorgvuldigheid geschreven, maar bevat informatie van algemene en informatieve aard. De informatie in dit artikel kan, afhankelijk van de omstandigheden van uw specifieke geval, niet of verminderd van toepassing zijn. De informatie in dit artikel dient derhalve niet als fiscaal/juridisch advies te worden beschouwd. Belastingtips.nl en of haar vestingen/deelnemingen aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van het gebruik van de informatie uit het artikel.
>
>
>
>

Belastingaangifte