Dieselschandaal en leaserijder
De media staan op dit moment bol van het gesjoemel met testen op de emissie-uitstoot van schadestoffen. Dit schandaal wordt op dit moment veelal in verband gebracht met Volkswagen. Is er ook gesjoemeld met de metingen van de CO2- uitstoot? Dit kan dan gevolgen hebben voor uw bijtelling en / of BPM-afdracht.
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en / of een voorbeeld bezwaarschrift ontvangen, schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.
Bijtelling en CO2-uitstoot
Op grond van de CO2-uitstoot wordt een korting gegeven op de BPM, motorrijtuigenbelasting (hierna MRB) en de bijtelling. Als nu blijkt dat deze CO2-uitstoot anders is dan de fabriek heeft opgegeven, kan er een probleem ontstaan. Er zou dan dus alsnog BPM, MRB of een hogere bijtelling moeten worden betaald. Eventueel zijn er ook nog extra werknemersverzekeringen / premies verschuldigd. De loonheffing kan de werkgever (veelal) op zijn werknemer verhalen, de boete en de werknemersverzekeringen niet.
- MRB;
- BPM;
- Bijtelling auto van de zaak;
- Werknemersverzekeringen.
Gevolgen dieselschandaal voor werknemer en werkgevers
Tip voor mensen met hoge bijtelling
Moet u wat doen?
Wat weten we van dit schandaal? (bron:nu.nl)
- Het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resources Board (CARB) beschuldigen Volkswagen ervan de strenge milieueisen die zijn opgenomen in de Clean Air Act met zijn dieselmotoren te ontlopen.
- De motoren zijn volgens de autoriteiten uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot minder schadelijk is tijdens een controle in de garage dan tijdens normaal gebruik buiten op de weg.
- Dat werkt als volgt: als een auto wordt getest, staat het voertuig op een rollerbank in de garage. De wielen draaien dan wel, maar de auto blijft stilstaan. Daarnaast wordt het stuur niet gebruikt en de GPS maakt slecht of geen contact met de satelliet omdat de auto binnen staat. De zogenaamde 'schone' dieselmotor van Volkswagen stoot minder schadelijke stoffen uit als dit allemaal tegelijkertijd het geval is. Volgens de uitkomst van het EPA-onderzoek stoten de dieselmotoren tot veertig keer de toegestane norm van de schadelijke stikstofoxiden (NOx) uit dan bij normaal verbruik.
- Dat wekt de indruk dat er is gefraudeerd om de Clean Air Act te omzeilen. Volkswagen ontkent niet dat er is gesjoemeld met de software en neemt de volle verantwoordelijkheid voor wat er is gebeurd. De Volkswagen-baas in de Verenigde Staten (VS) zei zelfs dat ze het "totaal verprutst" hebben.