Zakelijk Prive Modellen Fiscale adviesdossiers

Stel hier uw vraag!

Volledige naam *
Bedrijfsnaam
Telefoon *
9 + 10 =

Voorkomen bijtelling door splitsen auto

Als uw werkgever u een auto van de zaak ter beschikking stelt waar u meer dan 500 kilometer per jaar privé mee rijdt, krijgt u een (forse) bijtelling. De bijtelling is afhankelijk van de CO2 uitstoot en bedraagt maximaal 25% van de cataloguswaarde (bij oldtimers 35%). Er lijkt een creatieve oplossing op komst waarbij zowel de werkgever als de werknemer een leasecontract sluiten met een leasemaatschappij.

Werkgever verhuurt auto voor privéritten aan werknemer  

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) heeft afspraken gemaakt met de Belastingdienst (artikel 25 juli 2014). Volgens de VNA is dit een belangrijke doorbraak. Bij een tweetal onduidelijke situaties is er nu zeker "geen bijtelling meer". De situaties zijn:

  1. Een auto van de zaak die tegen marktconforme huurtarieven wordt verhuurd aan de werknemer waarbij er een sluitende kilometeradministratie wordt bijgehouden, is toegestaan. De huurtarieven worden in overleg tussen de VNA en de Belastingdienst berekend. Een werknemer kan dus zijn auto voor een dag of een week van zijn werkgever huren zonder dat hij hierdoor direct aanloopt tegen een bijtelling.
  2. Speciale regeling bij tijdelijk vervangende auto.

De huurtarieven voor een Citroën C1 (of gelijkwaardig) bedragen ongeveer € 40 per dag. Voor een Audi A4 of BMW 3 serie is dit dagtarief € 75. De betaalde huur is niet als eigen bijdrage aftrekbaar.

Er worden twee leasecontracten gesloten

De structuur werkt in grote lijnen als volgt: de werkgever sluit een leasecontract met leasemaatschappij A. De auto wordt enkel voor zakelijke ritten aan de werknemer ter beschikking gesteld, hiervan wordt een kilometeradministratie bijgehouden. De werkgever betaalt uiteindelijk een leaseprijs die gerelateerd is aan de zakelijke kilometers. De werknemer sluit gelijktijdig ook een leasecontract met leasemaatschappij A, de werknemer zal afrekenen over de privékilometers. In de auto wordt een slim kastje geïnstalleerd dat elke rit registreert, dit kan per bestuurder / werknemer en voor zowel privé- als zakelijke ritten.

Voordeel werknemer: geen bijtelling

De werknemer heeft geen bijtelling en moet enkel voor zijn privékilometers betalen. Bij een auto van € 40.000 kost de bijtelling de werknemer ongeveer € 4.800. Stel dat hij 4.000 kilometer privé zou rijden, dan moet hij hiervoor aan de leasemaatschappij € 2.000 euro betalen. Netto besparing derhalve € 2.800.

Voordeel werkgever: lagere kosten

De werkgever hoeft de kosten voor de privékilometers niet te betalen, voordeel € 2.000. Tevens is alle omzetbelasting die samenhangt met de auto van de zaak te verrekenen, een BTW-correctie aan het einde van het jaar is dan niet nodig. Dit laatste kan zomaar een voordeel van € 1.000 per jaar opleveren. 

Werkt deze structuur?

Er schijnt een overeenkomst te zijn gesloten tussen de Belastingdienst en een schoonmaakbedrijf. Een structuur waarbij de werkgever de auto aan de werknemer verhuurde (voor privégebruik) is door de rechter afgeschoten (Rechtbank Breda, 24 september 2010). Deze uitspraak betrof een DGA en een door hemzelf opgestelde huurovereenkomst. De rechter heeft de bijzondere positie van de DGA laten meewegen bij deze uitspraak. De hierboven beschreven structuur is nog aan een rechter voorgelegd. Anderszins, als de Belastingdienst ermee akkoord is, zal er geen toetsing plaatsvinden.De Belastingdienst zal de structuur niet direct accepteren. Sterker nog: hierover zal nog een procedure plaatsvinden. Het Ministerie van Financiën heeft aangegeven de opzet niet te accepteren. Uiteindelijk is het laatste woord aan de rechter, een leuke procedure die ik graag zou willen voeren.

Bron rechtspraak over 2 leasecontracten / verhuur en auto van de zaak

Rechtbank Leeuwarden d.d. 22 november 2011 (ECLI NL RBLEE: 2011: BV1158.

Rechtbank Breda, 24 september 2010.


meer informatie over Voorkomen bijtelling door splitsen auto

Samengevat:

>
>
>
>