Oldtimerregeling 2014 en 2015
Ik ben fiscaal jurist en ik rij zelf een Rover P5B uit 1970 op LPG. Fiscaal een zeer vriendelijke auto. Lees hieronder de nieuwe regeling.
De oldtimerregeling in 2015 en daarna
Sinds 2014 is er een nieuwe regeling voor oldtimers. De regeling op hoofdlijnen:
- Auto's op diesel en LPG van 26 tot 40 jaar oud betalen het volle tarief voor de MRB vanaf 2014.
- Auto's op benzine, LPG of diesel van 40 jaar en ouder (1972 en hiervoor) vallen onder de oude regeling. Er geldt voor deze auto's een volledige vrijstelling voor de MRB, mits deze auto's in de wintermaanden (december, januari en februari) niet worden gebruikt.
- Auto's op benzine van 25 jaar en ouder (1987 en hiervoor) vallen onder een overgangsregeling. Hierover moet MRB worden betaald, echter maximaal € 120 per jaar, mits deze auto's in de wintermaanden (december, januari en februari) niet worden gebruikt.
- Auto's op diesel en LPG van 25 jaar en ouder (1987 en hiervoor) vallen onder de normale regeling en betalen vanaf 2014 het volle tarief.
- Voor motoren, campers en auto's zwaarder dan 3.500 kilogram van 25 jaar en ouder (1987 en hiervoor) geldt een overgangsregeling, zij betalen 25% van het normale tarief (1 kwartaal), ze mogen dan maar 9 maanden rijden (dus niet in december, januari en februari).
- Schorsen blijft altijd mogelijk.
De oldtimer en de bijtelling
Sinds 2010 bedraagt de bijtelling voor auto's van 15 jaar en ouder 35%. De grondslag voor de waardering is niet de oorspronkelijke cataloguswaarde, maar de actuele waarde (waarde economisch verkeer) van de auto. Los van het risico op hogere onderhoudskosten is een youngtimer (auto van 15 tot 25 jaar) en oldtimer fiscaal nog steeds aantrekkelijk.
Voorbeeld
U koopt een oldtimer voor € 20.000. U hoeft geen motorrijtuigenbelasting (of maximaal 25%) te betalen en kunt gebruik maken van een goedkope oldtimerverzekering. Fiscaal kost u deze auto 35% van € 20.000 tegen een tarief van zeg 40%, derhalve € 230 netto per maand. Hiervoor mag u alle kosten via de onderneming betalen en kunt u alle omzetbelasting verrekenen.
Tip oldtimer
Als u een mooie oldtimer ziet staan die nog wat onderhoud nodig heeft, kunt u beter de oldtimer - voor het onderhoud - kopen en daarna het onderhoud laten uitvoeren. Hiermee kunt u in ieder geval de omzetbelasting op het onderhoud verrekenen.
Tip oldtimer
Oldtimers op LPG of diesel zijn een stuk minder aantrekkelijk vanaf 2014, tenzij deze oldtimer ouder is dan 40 jaar. Voor de bijtelling blijft de oldtimer redelijk aantrekkelijk.