Hoe word ik ZZP'er?
Het worden van ondernemer is administratief niet ingewikkeld, dit kan binnen één dag geregeld worden. Belangrijk is wel dat u een aantal vragen voor u zelf gaat beantwoorden, deze zijn:
- Loop ik risico, en zo ja, kan ik dit verzekeren of heb ik een B.V. nodig?
- Zijn er voldoende opdrachtgevers?
- Hoeveel (aanloop)kosten heb ik en hoe financier ik deze?
- Moet ik mijn arbeidsongeschiktheid verzekeren?
Wat is van belang voor de startende ZZPer?
- Maak een ondernemingsplan zodat u uw gedachten goed op papier krijgt. Dit dwingt u ook tot nadenken over de mogelijkheden.
- De meeste mensen beginnen met een eenmanszaak. Als u veel winst of veel risico's verwacht, overweeg dan een B.V.
- Op de dag dat u uw bedrijf wilt beginnen, maakt u een rondrit langsde Kamer van Koophandel (om uw bedrijf te laten inschrijven) en daarna gaat u naar de startersbalie van de Belastingdienst (voor BTW-nummer en eventueel loonheffingsnummer (als u mensen in dienst neemt)).
- Zowel de KvK als de Belastingdienst kunnen u keurig uitleggen hoe het werkt en wat u kunt verwachten.
- Daarna zoekt u een eenvoudig administratiekantoor om uw boekhouding op te zetten, vraag wel vooraf een offerte. Dit voorkomt onaangenaam hoge kosten.
- Vervolgens vraagt u bij uw bank een bankrekeningnummer aan voor uw eenmanszaak. Hierop boekt u dan vanuit privé een startkapitaal en eventueel vraagt u een rekening-courantkrediet bij de bank aan.
- Tenslotte maakt u 's avonds een afspraak met een verzekeringsadviseur. Laat hem eerst eens inventariseren wat u nodig heeft. Dit was de eerste dag en uw bedrijf staat.
Vergeet niet uw uren bij te houden. Als u zo'n 25 uur per week aan uw bedrijf besteedt, krijgt u veel extra fiscale voordelen.U moet er wel rekening mee houden dat het moet gaan om 1.225 uur per jaar. Als u in de loop van het jaar begint, moet u veel meer uren maken.
De eerste stappen naar ondernemer worden
De startende ondernemer kan volgens de volgende route beginnen
- bepaal de rechtsvorm
- meldt u aan bij de instanties (met name KvK en belastingdienst)
- maak een afspraak met uw bank voor de mogelijkheden om te financieren
- maak zonodig een overeenkomst van opdracht op basis van de modelcontracten van de belastingdienst (modelcontract geen gezagsverhouding)
- verreken aanloopverliezen
- kijk op het internet naar aandachtspunten en tips
- overweeg een verzekering voor arbeidsongeschiktheid en overige risico's
Heeft u vragen, stuur mij dan gerust een email, hieraan zijn geen kosten verbonden.
Offerte voor orienteren gesprek met fiscalist ?